und plötzlich war das Leben schöner

ein Film von Hanno Krieg
Deutschland 1999, Beta SP, 55 Minuten, Farbe

Für meinen Vater, als “gläubiger” Nazi aufgewachsen, bricht in Prag 1945 mit der Nachricht von Hitlers Tod eine Welt zusammen. Doch schon bald darauf beginnt seine Suche nach einer neuen Lebensperspektive. Unterstützt von der US-Regierung nutzt die Moralische Aufrüstung das “ideologische Vakuum” der Stunde Null, wendet sich an ehemalige Nazis und Kommunisten, um sie zu einem ideologischen Christentum zu bekehren – mit Erfolg.
Bei einer Versammlung dieser Bewegung begegnet mein Vater dem Tschechen John Pribram, der ihn auffordert, von nun an gemeinsam für eine bessere Welt zu kämpfen. Mein Vater nimmt dieses Angebot an.
In den 50er Jahren expandiert die Bewegung, und auch meine Tante schließt sich ihr an. Im Laufe der folgenden Jahre entwickelt sich die Moralische Aufrüstung zu einem Instrument des Kalten Krieges.
Sie scheitert schließlich mit ihrem Versuch, den Prototypen des neuen Menschen hervorzubringen.

Life was suddenly more beautiful

On hearing the news of Hitler’s death, my father – who had been reared in Berlin as an “all trusting Nazi” – believed his world had collapsed around him. At that time he was recovering from a war wound in Prague. Soon however my father would begin his search for a new perspective in life. With support from the US government, the MORAL REARMAMENT utilised the ideological vacuum created by the “zero hour”. The group concentrated on the former Nazis and communists, intending to convert them to an ideological brand of Christianity – with success.
At one of the movement’s meetings my father met the Czech John Pribram who challenged him to fight together from that moment on for a better world. And my father took up his offer.
In the 50s, the movement expanded and even my aunt joined it. Over the following years the MORAL REARMAMENT developed into an instrument of the Cold War. However ultimately the movement would fail in its efforts to create the prototype for a new kind of human being.
My father and my aunt talk about their paths within the movement, and through this about the functions played by guilt, confession, forgiveness, memory and belief.